Evanghelia lui Toma
Una din cele mai importante documente gasite printre manuscrisele de la Nag Hammadi este Evanghelia lui Toma, datata aproximativ din anii 50 – 140 d.Hr.
Nu se stie precis daca a fost scrisa chiar de apostol, si nu putem raspunde in mod precis cand si unde a aparut. Lipsesc manuscrisele autografe, iar referintele din text nu sunt neaparat suficiente pentru a obtine legimitatea scrierii. Se presupune ca manuscrisul ar apartine chiar apostolului Toma, cel necredincios: „Acestea sunt cuvintele cele ascunse pe care le-a grait Iisus cel Viu si pe care le-a scris Didimos Iudas Toma”. Toma sau Didimos, inseamna «geaman» in greaca.
Din cunostiintele privind faptele lui Toma, se poate afirma ca Evanghelia dupa Toma a fost scrisa undeva in Orientul Mijlociu, intre anii 50 si 140, d.Hr. Este evident ca Evanghelia dupa Toma este un text gnostic, ca multe alte scrieri gasite printre Manuscrisele de la Marea Moarta.
Gnosticismul este un curent dualist care isi propune eliberarea omului prin obtinerea unei cunoasteri (gnosis) tainice, ezoterice, rezervata unor initiati si superioara oricarei credinte. Aceasta idee este sugerata si in textele Evangheliei dupa Toma. In textul manuscrisului, cuvantul „cunoastere” este redat chiar prin termenul grecesc de gnoza care putea desemna invataturile ezoterice prin care se dobandea mantuirea si eliberarea.
Exista fireste si multe diferente fata de evanghelile canonice. In evangheliile canonice (Ioan 11,26) sta scris: „oricine crede in Mine nu va muri in veac”. In Evanghelia lui Toma apare o alta interpretare: „oricine va gasi intelesul acestor cuvinte nu va gusta moartea”. Aici, viata vesnica fiind dobandita prin cunoastere.
„Iisus a spus: Fariseii si carturarii au luat cheile cunoasterii si le-au ascuns. Nici ei nu au intrat, nici nu i-au lasat pe cei care doreau sa intre. Iar voi fiti isteti ca serpii si curati ca porumbeii”. Caracterul ezoteric si ascuns este revelat doar pentru initiati: „Iisus a spus: Eu spun tainele mele acelora care sunt vrednici de tainele mele”. Desi contine multe elemente gnostice, Evanghelia lui Toma nu are arhitectura unui sistem de credinte gnostica. Sunt diferite pasaje care resping modelul trinitatii crestine actuale, dar si tiparul gnozei: Iisus a spus: Acolo unde sunt zei, ei sunt zei. Acolo unde sunt doi sau unul, eu sunt cu el.”