Jocul de table – la fel de atractiv azi, ca si acum 5000 de ani

Tineri practicand jocul de table

Jocul de table - la fel de atractiv azi, ca si acum 5000 de ani.

Jocul de table a aparut undeva in jurul anului 3.000 i.Hr. in Mesopotamia, parte a Imperiului Persan, teritoriu care cuprinde in prezent Iranul, Irakul si Siria. Acesta este cel mai vechi joc inregistrat in istoria umanitatii, chiar mai vechi decat jocul de sah. De obicei, acesta era jucat pe suprafete precum lemnul, folosind pietre ca puluri si zaruri facute din oase, piatra, lemn sau ceramica.

Biserica catolica a incercat sa interzica jocul de table

Jocul de table era jucat in urma cu mii de ani la jocurile de masa practicate de egipteni, sumerieni, romani si persani. Sapaturile arheologice continua sa dezvaluie jocuri de societate similare cu jocul de table, al carui ritm rapid si provocator atrage inca si astazi numerosi jucatori.

Conceptul jocului de table a devenit parte a culturii anglo-saxone undeva la inceputul secolului al VII-lea si, in timpul cruciadelor medievale, unde jocul a fost popularizat ca activitate de joc pentru soldati si comercianti sub numele „Mese” sau „Tabula”. Biserica catolica a incercat sa scoata in afara legii jocul de cateva ori, dar nu a reusit. Ultima incercare de acest fel s-a intamplat la inceputul secolului al XVI-lea, de catre cardinalul Thomas Wolsey (1470-1530).

Cardinalul a ordonat arderea tuturor scandurilor-suport si a declarat jocul „nebunia diavolului” dar mesterilor englezi le-a venit repede ideea de a plia scandurile pe jumatate, intr-un aranjament de tip carte, pentru a masca creativ suportul jocului de table. Acest design pliat reprezinta modul standard in care sunt realizate seturile de table chiar si in prezent, dovedind inca o data faptul ca necesitatea este mama inventiei.

Cunoscut culturii medievale sub denumirea de „Back game on” sau „joc inapoi”, numele jocului de table care este folosit astazi (backgammon) si-a gasit, in sfarsit, drumul in societatea engleza din jurul anului 1600. Edmond Hoyle (1672-1769), longevivul scriitor de reguli ale jocurilor de noroc, a publicat o lucrare despre jocul de table la mijlocul sec. XVIII, in care a subliniat regulile jocului de table. Pe masura ce si-a croit drum spre America, odata cu noii colonisti, jocul de table a devenit un accesoriu obisnuit in casele americane, alaturi de jocul de sah si alte jocuri de masa, populare la acea vreme.

Totusi, jocul a fost limitat in cea mai mare parte la clasa superioara a societatii din cluburile private, desi au aparut mai multe publicatii introductive despre jocul de table. Tot atunci, au aparut printre jucatorii de table primele jocuri de table finalizate intr-un turneu, strategia de joc fiind imbunatatita si studiata considerabil.

Jocul de table de la extaz la agonie, apoi iar la extaz

Popularitatea jocului de table a crescut in anii 1960, odata cu eforturile printului rus stabilit in America, Alexis Obelensky, cel care a organizat si promovat primele Campionate Mondiale oficiale de table in Bahamas, al caror castig a devenit cea mai inalta distinctie a jocului de table, care este valabila si astazi.

Anii ’70 au fost frecvent descrisi drept exceptionali pentru jocul de table, deoarece a cunoscut cresteri uriase in popularitate, publicitate, turnee si literatura de table, inclusiv carti, reviste si rubrici in ziare. Jocul s-a mutat de la clasa superioara la cea de mijloc, fiind foarte popular atunci mai ales in randul tinerei generatii.

Cu toate acestea, in anii ’80 s-a inregistrat din nou o scadere a popularitatii jocului de table, in special in randul tinerilor, probabil datorita aparitiei jocurilor video si a entuziasmului si provocarilor pe care acestea le-au oferit.

Revoluția digitala a jocului de table a continuat cu momentul in care Gerald Tesauro de IBM a inventat software-ul care putea permite oricui sa joace table folosind Neural Networking prin crearea unui jucator de clasa mondiala in TD-Gammon.

FIBS (First Internet Backgammon Server) a fost creat in 1993 de Andreas Schneider, fiind gazduit gratuit pe un computer academic din Suedia. Peste 100 de jucatori cu conexiuni la internet puteau fi gasiti disponibili pentru joc in orice moment, cu capacitatea de a salva si cronometra meciurile, precum si de a compara valoarea aratata in joc printr-un sistem de rating.

Astazi, internetul a progresat si mai mult, permitand jucatorilor din intreaga lume sa joace reciproc printr-un simplu click de mouse. Se spera ca acest lucru va fi un stimul pentru o noua epoca de aur a jocului de table si vom vedea tot mai multi oameni jucand table online.